ΥΒΡΙΔΙΚΟ ΣΕΜΙΝΑΡΙΟ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ ΔΕΞΙΟΤΗΤΩΝ ΓΙΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥΣ
ΠΡΩΤΟΒΑΘΜΙΑΣ ΚΑΙ ΔΕΥΤΕΡΟΒΑΘΜΙΑΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ
Θέμα: Διδάσκοντας και μαθαίνοντας με τη ζωντανή κληρονομιά
Αθήνα, 19-24 Νοεμβρίου 2024
Στο πλαίσιο της εφαρμογής της Σύμβασης για τη Διαφύλαξη της Άυλης Πολιτιστικής Κληρονομιάς (UNESCO, 2003), η UNESCO από το 2009 έχει δημιουργήσει ένα εκτεταμένο διεθνές πρόγραμμα ανάπτυξης δεξιοτήτων, το οποίο διενεργείται από δίκτυο ειδικά επιμορφωμένων εμπειρογνωμόνων (facilitators), που εμπλουτίζουν και επικαιροποιούν σε συστηματική βάση τις γνώσεις και τη μεθοδολογία τους σχετικά με ποικίλες θεματικές που αφορούν τη Σύμβαση και την εφαρμογής της σε διεθνές επίπεδο. Τα διαδραστικά και στοχευμένα σεμινάρια έχουν αποδειχτεί ένα από τα πιο αποτελεσματικά μέσα για την επίτευξη των στόχων του Διεθνούς Οργανισμού με κύριο σκοπό τον σχεδιασμό και την εφαρμογή μέτρων διαφύλαξης και ανάδειξης της άυλης πολιτιστικής κληρονομιάς.
Η Διεύθυνση Νεότερης Πολιτιστικής Κληρονομιάς συνεργάζεται στενά με το Περιφερειακό Κέντρο για τη Διαφύλαξη της Άυλης Πολιτιστικής Κληρονομιάς στη Νοτιοανατολική Ευρώπη, το οποίο τελεί υπό την αιγίδα της UNESCO (Regional Centre for the Safeguarding of Intangible Cultural Heritage in South-Eastern Europe under the auspices of UNESCO). Πρόκειται για μη κερδοσκοπικό οργανισμό, με έδρα τη Σόφια (Βουλγαρία). Είναι αναγνωρισμένο ως Περιφερειακό Κέντρο (κατηγορίας 2) της UNESCO και είναι το μόνο στην Ευρώπη, ανάμεσα στα οκτώ κέντρα κατηγορίας 2, που ασχολείται αποκλειστικά με την Άυλη Πολιτιστική Κληρονομιά. Το Κέντρο υποστηρίζει εκτενώς την εφαρμογή της Σύμβασης του 2003 σε περιφερειακό επίπεδο. Μεταξύ άλλων σχεδιάζει δραστηριότητες που εντάσσονται στη Διεθνή Στρατηγική Ανάπτυξης Δεξιοτήτων (Global Capacity Building Strategy) σε περιφερειακό επίπεδο, διοργανώνοντας από το 2014 σεμινάρια σε στενή συνεργασία με τον Τομέα Ζωντανής Κληρονομιάς της UNESCO και το Γραφείο της UNESCO στη Βενετία.
Η εκπαίδευση έχει συνεισφέρει ουσιαστικά στη διαφύλαξη της άυλης πολιτιστικής κληρονομιάς. Μπορεί να προσφέρει πλαισιωμένο περιεχόμενο και παιδαγωγικές προσεγγίσεις για δραστηριότητες διδασκαλίας και μάθησης εντός τάξης, καθώς και για προγράμματα σχολικών δραστηριοτήτων. Έτσι, παίζει καταλυτικό ρόλο στη συνάφεια και την ποιότητα της παρεχόμενης εκπαίδευσης και βελτιώνει τα μαθησιακά αποτελέσματα. Το Άρθρο 2 (παρ.3) της Σύμβασης του 2003 κάνει ιδιαίτερη αναφορά στη διαγενεακή μετάδοση της άυλης πολιτιστικής κληρονομιάς, κυρίως μέσω της τυπικής και μη-τυπικής εκπαίδευσης, ως σημαντικού μέτρου διαφύλαξης. Υπό αυτό το πρίσμα, το Περιφερειακό Κέντρο της Σόφιας προωθεί τη διοργάνωση σεμιναρίων με θέμα την άυλη πολιτιστική κληρονομιά στην εκπαίδευση, τα οποία εντάσσονται στη Διεθνή Στρατηγική Ανάπτυξης Δεξιοτήτων.
Περιγραφή του σεμιναρίου
Η Διεύθυνση Νεότερης Πολιτιστικής Κληρονομιάς από το 2022 διοργανώνει ημερίδες ευαισθητοποίησης των εκπαιδευτικών σχετικά με την καινοτόμο μεθοδολογία UNESCO – Ευρωπαϊκής Ένωσης, ενώ κατά το σχολικό έτος 2023-2024 ανέλαβε την επιμόρφωση και καθοδήγηση εκπαιδευτικών σχολείων-μελών του Εθνικού Δικτύου Συνδεδεμένων Σχολείων της UNESCO (ASPnet) στο πλαίσιο της πιλοτικής εφαρμογής της μεθόδου σε μαθητές Νηπιαγωγείου, Δημοτικού, Γυμνασίου, Λυκείου (ΓΕ.Λ και ΕΠΑ.Λ). Παράλληλα, πρόκειται να εκδώσει ψηφιακά τη μετάφραση του Οδηγού “Teaching and learning with living heritage. A Resource Kit for Teachers», συνοδευόμενη από καλά παραδείγματα ελληνικών σχολείων που συμμετείχαν στην πιλοτική εφαρμογή.
Στο πλαίσιο της συνεργασίας της Διεύθυνσης Νεότερης Πολιτιστικής Κληρονομιάς και του Κέντρου της Σόφιας, διοργανώνεται υβριδικό σεμινάριο για εκπαιδευτικούς πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης με θέμα «Διδάσκοντας και μαθαίνοντας με τη ζωντανή κληρονομιά», το οποίο πρόκειται να πραγματοποιηθεί από τις 19 έως τις 24 Νοεμβρίου 2024. Σκοπός του είναι η γνωριμία και εξοικείωση των εκπαιδευτικών με την καινοτόμο προσέγγιση της διδασκαλίας με και για την άυλη πολιτιστική κληρονομιά στην τυπική εκπαίδευση, όπως εφαρμόστηκε στο κοινό πιλοτικό πρόγραμμα UNESCO-Ευρωπαϊκής Ένωσης και παρουσιάζεται στην έκδοση “Teaching and learning with living heritage, A Resource Kit for Teachers”. Ταυτόχρονα, το σεμινάριο θα προτείνει τρόπους για την προσαρμογή του Οδηγού UNESCO-Ευρωπαϊκής Ένωσης στην ελληνική εκπαιδευτική πραγματικότητα. Οι εκπαιδευτικοί θα κληθούν να εφαρμόσουν τις θεωρητικές γνώσεις που θα αποκομίσουν χρησιμοποιώντας την προτεινόμενη μεθοδολογία αλλιώς γνωστή ως μεθοδολογία των 6 Βημάτων
Στόχοι του σεμιναρίου
- Εξοικείωση των εκπαιδευτικών με την έννοια της άυλης πολιτιστικής κληρονομιάς,ή αλλιώς ζωντανής κληρονομιάς, με τη Σύμβαση του 2003, τους στόχους της και τη σύνδεσή της με τους Στόχους Βιώσιμης Ανάπτυξης.
- Ανάπτυξη των δεξιοτήτων των επιμορφούμενων σχετικά με την ενσωμάτωση της άυλης πολιτιστικής κληρονομιάς στην εκπαίδευση μέσω της αξιοποίησης της καινοτόμου μεθοδολογίας των 6 βημάτων για τη διδασκαλία με τη ζωντανή κληρονομιά.
- Εμβάθυνση στα εκπαιδευτικά οφέλη της μεθοδολογίας των 6 Βημάτων,όσον αφορά τη διαθεματικότητα, τον ολιστικό εκπαιδευτικό σχεδιασμό, την ολιστική σχολική προσέγγιση και τις συνδέσεις τόσο με το Στόχο 4 /4.7 (ιδιότητα του παγκόσμιου πολίτη, αναγνώριση της πολιτιστικής ποικιλομορφίας και της συμβολής του πολιτισμού στη βιώσιμη ανάπτυξη, πλαισιωμένη μάθηση), όσο και με τις οριζόντιες προτεραιότητες των νέων προγραμμάτων σπουδών.
Δομή σεμιναρίου
Το υβριδικό σεμινάριο περιλαμβάνει:
α) Διαδικτυακή επιμόρφωση σε τρεις συνεδρίες, διάρκειας τριών ωρών η κάθε μία, που θα πραγματοποιηθούν στις 19, 20 και 21 Νοεμβρίου σε απογευματινές ώρες (17:00-20:00)
β) Διήμερο βιωματικό εργαστήριο στους χώρους του Μουσείου Νεότερου Ελληνικού Πολιτισμού στο κέντρο της Αθήνας (Άρεως 10, Μοναστηράκι) στις 23 και 24 Νοεμβρίου. Το εργαστήριο θα είναι κατάλληλα προσαρμοσμένο τόσο για την πρωτοβάθμια όσο και για τη δευτεροβάθμια εκπαίδευση. Ώρες: 08:30-16:00.
Το σεμινάριο θα πραγματοποιηθεί στα ελληνικά. Απαραίτητη προϋπόθεση είναι η γνώση της Αγγλικής γλώσσας σε επίπεδο τουλάχιστον Β2, για τις ανάγκες αξιοποίησης εκπαιδευτικών εργαλείων της UNESCO στα αγγλικά και παρακολούθησης ομιλιών στελεχών του Τομέα Ζωντανής Κληρονομιάς του Διεθνούς Οργανισμού κατά τη διάρκεια της επιμόρφωσης.
Μέγιστος αριθμός συμμετοχών: 35 άτομα
Η επιλογή των συμμετεχόντων/-ουσών θα πραγματοποιηθεί από τους εμπειρογνώμονες -εκπαιδευτές (facilitators).
Σημείωση: Θα επιχειρηθεί να τηρηθεί ισάριθμη εκπροσώπηση εκπαιδευτικών ως προς τις βαθμίδες εκπαίδευσης.
Διευκρινίζεται ότι:
α) Οι συμμετέχοντες/-ουσες που προέρχονται από σχολεία της περιφέρειας, αναλαμβάνουν οι ίδιοι/-ες τα έξοδα μετάβασης και διαμονής τους στην Αθήνα για τις ανάγκες του διήμερου βιωματικού εργαστηρίου στις 23 και 24 Νοεμβρίου.
β) Για τη χορήγηση βεβαιώσεων συμμετοχής προαπαιτείται η πλήρης παρακολούθηση του σεμιναρίου, δηλαδή και των τριών εξ αποστάσεως συνεδριών και του βιωματικού εργαστηρίου στο Μουσείο Νεότερου Ελληνικού Πολιτισμού.
Οι ενδιαφερόμενοι/-ες καλούνται να συμπληρώσουν και να υποβάλουν την αίτηση στην ακόλουθη φόρμα https://docs.google.com/forms/d/1EvwQV1CQZHDaFprxWXAP-Qv16OlkuxeWu0jkwX5K6B4/edit?pli=1.
Η προθεσμία υποβολής των αιτήσεων είναι η 27η Οκτωβρίου 2024 και ώρα 24:00.
Πληροφορίες:
- Έλενα Μπαζίνη, Διεύθυνση Νεότερης Πολιτιστικής Κληρονομιάς, Υπουργείο Πολιτισμού, ebazini@culture.gr, 210 5219067
- Μαρία Σερέτη, Διεύθυνση Νεότερης Πολιτιστικής Κληρονομιάς, Υπουργείο Πολιτισμού, msereti@culture.gr, 210 5219068