Η εσκεμμένα απλοϊκή ματιά του συγγραφέα καταλήγει να γίνεται κριτής των πιο ουσιαστικών προβλημάτων της αστικής κοινωνίας και οι δήθεν αφελείς διάλογοι ομολογούν ή αποκαλύπτουν αλήθειες που δεν θα ήταν δυνατόν να λεχθούν με τους κώδικες του δράματος.
Ο συγγραφέας
Γάλλος δραματικός συγγραφέας, γιος του μυθιστοριογράφου Ερνέστ Φεντώ, γεννήθηκε στις 8 Δεκεμβρίου 1862, στον αριθμό 19 της οδού Κλυσί, στο Παρίσι. Από πολύ μικρός βρέθηκε μέσα στον κόσμο των γραμμάτων. Με την παρότρυνση του Εζέν Λαμπίς, διάσημου συγγραφέα έργων του βωντβίλ, έγραφε μονολόγους που τους ερμήνευε ο ίδιος. Στα είκοσι πέντε του χρόνια, το 1887, γνώρισε την πρώτη μεγάλη του επιτυχία με το “Ράφτη κυριών”. Τα επόμενα χρόνια έγραψε αρκετά έργα που όμως δεν κατόρθωσαν να πείσουν ούτε το κοινό, ούτε τους κριτικούς.
Τελικά, το 1892, το “Monsieur chasse” γνωρίζει πολύ μεγάλη επιτυχία. Ακολούθησαν: το “Champignol malgre lui” και “Le systeme Ribadier”, που άνοιξαν το δρόμο σε μια σειρά από κλασικά έργα του βωντβίλ: “Un fil a la patte” και “L’ hotel libre echange” το 1894, “Η κυρία του Μαξίμ” το 1899, ο θρίαμβος της οποίας επέτρεψε στον Φεντώ να ασχοληθεί δυο χρόνια με τη ζωγραφική, τρεις περίφημους πίνακες της εποχής αυτής χαρίζει αργότερα στη γυναίκα του γιου του Ζακ, “Η Δούκισσα των Φολί-Μπερζέρ” το 1902, “Ψύλλοι στ’ αφτιά” το 1907 και “Το νου σου στην Αμέλια” το 1908.
Ο Φεντώ κρατάει τις αποστάσεις του από το βωντβίλ για να συνθέσει συζυγικές φάρσες, όπου το κωμικό είναι ανελέητο και σπαραξικάρδιο. Ο Ζώρζ Φεντώ ανανεώνει το είδος του βωντβίλ με μια πιο βαθιά σπουδή των χαρακτήρων, καυτηριάζει κυρίως τη μετριότητα της αστικής τάξης την οποία γελοιοποιεί. Ας αναφέρουμε τα: “La mere de madame”το 1908, “On purge Bebe” το 1910 και “Ne te promera pas toute nue” το 1911.
Το κωμικό στα έργα του Φεντώ, δεν αποκλείει και κάποια αλήθεια. Μέσα σ’ αυτήν την αλήθεια η αστική τάξη του τέλους του 19ου αιώνα αναγνωρίζει τον εαυτό της, αναγνωρίζει τις φαντασιώσεις της και τους ανικανοποίητους πόθους της. Και το ότι η τιμή σχεδόν πάντα σώζεται, είναι φανερό πως οφείλεται στη θεατρική σύμβαση.
Το καλοκαίρι του 1919, ο Φεντώ παθαίνει τις πρώτες ψυχολογικές κρίσεις που οφείλονται στη σύφιλη από την οποία είχε προσβληθεί κάποια χρόνια νωρίτερα. Παρόλη τη φροντίδα του δόκτορα Sicard, διάσημου νευρολόγου της εποχής, τον Οκτώβρη του ίδιου χρόνου οι γιοι του Ζακ και Μισέλ τον εγκατέστησαν σε ψυχιατρική κλινική, όπου πέθανε το 1921, στα 58 του χρόνια.
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ:
Απόδοση: Μάριος Πλωρίτης
Σκηνοθεσία: Ανδρέας Τζίνης
Σκηνογραφία: Ανδρέας Τζίνης, Γιάννης Φώσκολος
Κατασκευή σκηνικών: Αντώνης Αλτουβάς
Ενδυματολογία: Κατερίνα Κορωναίου
Κατασκευή κοστουμιών: Έφη Περρή, Μαρία Περρή
Φωτισμοί: Μαρία Αρκουλή
Μουσική επιμέλεια: Ανδρέας Τζίνης, Μάρκος Φρέρης
Ηχητικά: Θεοδώρα Περπινιά, Γιάννης Φώσκολος
Μακιγιάζ: Σοφία Βαρθαλίτου
Φροντιστές: Μαρία Τζίνη, Άννα Χαλκιά, Γιάννης Φώσκολος
Ταμείο: Ισιδώρα Συνοδινού
Αφίσα-Πρόγραμμα: Μάρκος Φρέρης
Τα πρόσωπα:
Μαντλέν Βατλέν: Χριστίνα Παναγιωτοπούλου
Ποντανιάκ: Μάρκος Φρέρης
Βατλέν, δικηγόρος: Ανδρέας Τζίνης
Πιερέτ, καμαριέρα: Κάτια Καζαντζάκη
Ρεντιγιόν: Αντώνης Νομικός
Κυρία Ποντανιάκ: Παναγιώτα Τομαή
Μερσέντες, γυναίκα του Σολντινιάκ: Ηλέκτρα Τζίνη
Σολντινιάκ: Αντώνης Γκίζης
Αρμαντίν, κοκότα: Νότα Κόχιλα
Βικτόρ, γκρουμ: Γιάννης Ρούσσος
Ρεσεψιονίστ: Μάρκος Πρίντεζης
Κλάρα: Γιοβάνα Ρούσου
Πενσάρ, στρατιωτικός γιατρός: Μάνος Εμμανουήλ
Κυρία Πενσάρ: Ιουλιάννα Βαμβακούση
Αστυνόμος: Γιάννης Παράβαλος
Ιερώνυμος, καμαριέρης του Ρεντιγιόν: Γιάννης Φώσκολος
————–
Θέατρο “Απόλλων”
Τηλ.: 2281085192-3