Φίλες και φίλοι σινεφίλ, γεια σας και καλή χρονιά.
Με τη νέα χρονιά ξεκινάμε ένα καινούριο αφιέρωμα με την προβολή κάθε Τετάρτη δύο από τις καλύτερες ταινίες κάθε δεκαετίας από το 1920 έως το 2000. Επιλέξαμε ταινίες από τη συλλογή μας ώστε να καλύπτουν, όσο το δυνατόν, διάφορα κινηματογραφικά είδη και χώρες παραγωγής.
Αυτήν την Τετάρτη 13 Ιανουαρίου 2016 θα προβληθούν δύο ταινίες από τη δεκαετία του 1920.
Παρακαλούμε να είστε στην ώρα σας ώστε να μη ενοχλούνται οι υπόλοιποι θεατές και μην ξεχνάτε να αφήσετε το αυτοκίνητό σας στο κοντινό χώρο στάθμευσης.
Σας περιμένουμε!
Σημ. Οι προβολές της βιβλιοθήκης του Πανεπιστημίου Αιγαίου πραγματοποιούνται στο Κτίριο Κορνηλάκη (απέναντι από το Κλειστό Γυμναστήριο Ερμούπολης).
(το προτελευταίο λεωφορειάκι φεύγει στις 21.20 και το τελευταίο στις 22.00)
Από τη Βιβλιοθήκη Αλίκη Τσουκαλά
—————-
Ώρα προβολής πρώτης ταινίας 18.00
Ο Νανούκ του Βορρά (Nanook of the North) Ντοκιμαντέρ 1922 | Ασπρόμ. | Διάρκεια: 79′ Αμερικανο-γαλλική ταινία του Robert Flaherty Θα προβληθεί με αγγλικούς υπότιτλους.
Ένας χρόνος στη ζωή του Νανούκ, ενός Ινουίτ Εσκιμώου, και της οικογένειάς του, που ζουν στον Αρκτικό Κύκλο. Ανταλλαγές, κυνήγι, ψάρεμα και μετακινήσεις μίας ομάδας που δεν την έχει αγγίξει καθόλου η βιομηχανική ανάπτυξη.
Διάσημο βωβό ντοκιμαντέρ, το οποίο ο Φλάχερτι γύρισε από θαυμασμό για «τους πιο ευτυχισμένους ανθρώπους που είχε γνωρίσει ποτέ». Αν και αργότερα κατηγορήθηκε για τη μεθοδολογία (πολλές καταστάσεις και σκηνές είναι «κατασκευασμένες») και τη μονομέρειά του (προβάλλεται μία θετική εικόνα της ζωής αυτών των ανθρώπων), ο Φλάχερτι έφερε εις πέρας ένα δύσκολο τεχνικό επίτευγμα, το οποίο ήταν απόλυτα ειλικρινές στις προθέσεις του και άνοιξε το δρόμο για το εθνογραφικό ντοκιμαντέρ. Για την ιστορία, ο Νανούκ πέθανε από πείνα κατά τη διάρκεια κυνηγιού δύο χρόνια μετά τα γυρίσματα. [Πηγή]
«Το μεγάλο κατόρθωμα του Flaherty δεν είναι η αντικειμενικότητα ενός ντοκυμανταίρ αλλά κάτι άλλο, ένα είδος αναπλασμένης ωμής πραγματικότητας που εικονογραφεί τους ανθρώπινους αγώνες και από τις δύο πλευρές της κάμερας.» – Fernando F. Croce [Πηγή]
Ώρα προβολή δεύτερης ταινίας 20.00
Το εργαστήρι του Δρ. Καλιγκάρι (Das Kabinet des Dr. Caligari) Θρίλερ 1920 | ασπρόμαυρη βουβή | Διάρκεια: 70’ Γερμανική ταινία Σκηνοθεσία: Robert Wiene Παίζουν: Werner Krauss, Conrad Veidt, Friedrich Feher
Η ταινία κατέχει την 6η θέση στις 100 καλύτερες ταινίες όλων των εποχών του Rotten Tomatoes [Πηγή]
Το εργαστήριο του Δρ. Καλιγκαρι είναι ένα από τα πρώτα δείγματα, ίσως το πιο διάσημο, του γερμανικού εξπρεσιονιστικού κινηματογράφου. Το κίνημα που διήρκεσε από το 1919 έως το τέλος της δεκαετίας του ’20 ( με πιο παραγωγικά χρόνια την 5ετια 1919 – 1924) θεωρείται το πρώτο ουσιαστικό κίνημα του μοντέρνου κινηματογράφου και αυτό που αναβάθμισε τα κινηματογραφικά προϊόντα σε έργα τέχνης. Από εδώ και πέρα μόνο ως τέτοια θα αντιμετωπίζονται από τους κριτικούς. […]
Οι Γερμανοί εξπρεσιονιστές δίνουν ιδιαίτερη βαρύτητα στην χρήση του chiaroscuro (οπτική αντίθεση μεταξύ σκιάς και φωτός). Άλλωστε η χρήση του είναι αυτή που εξυπηρετεί την εικονιστική αοριστία και την τάση προς την εσωστρέφεια. Οι συνθέσεις είναι κλειστοφοβικές, οι απεικονίσεις παραμορφωτικές και υπογραμμίζονται υπερβολικά οι φόρμες. Η εναλλακτική πραγματικότητα που προβάλλεται μέσα από τα δημιουργήματα, επιτυγχάνεται με τις γωνιώδεις λήψεις, τις παράξενες γωνίες, τη μινιμαλιστική σκηνική αντίληψη, τις στυλιζαρισμένες ερμηνείες, την υποκειμενική υφολογία και την ονειρώδη ατμόσφαιρα. Η ταινία διαθέτει όλα τα παραπάνω στοιχεία.
Η ταινία είναι ένα θρίλερ για γερά νεύρα. Η κεντρική ιστορία του έργου είναι έξυπνη και γεμάτη εκπλήξεις.
[…]Τα σκηνικά ( μια που θα χρειαστεί να επιμείνουμε, διότι η λειτουργία τους είναι καταλυτική στο τελικό αισθητικό αποτέλεσμα) είναι σχεδιασμένα από μινιμαλιστές της σχολής Bauhaus. Όλη η ταινία είναι γυρισμένη σε στούντιο έτσι ώστε ο έλεγχος του σκηνικού περιβάλλοντος να είναι απόλυτος. Τα σκηνικά γωνιώδη, μυτερά εντελώς γεωμετρικά, σχεδόν μακάβρια υπαινίσσονται ενδεχομένως τον διάχυτο σε όλη την πόλη τρόμο. Οπωσδήποτε το οπτικό αποτέλεσμα θα μπορούσε να είναι συνάρτηση της ψύχωσης του αφηγητή Francis, μια αντανάκλαση του διεστραμμένου του μυαλού. Τα εξπρεσιονιστικά στοιχεία εκτείνονται στο make up, στα κοστούμια, στις ερμηνείες των ηθοποιών όπως και στην αντίληψη κινηματογράφησης της ιστορίας.
[…] Ο Caligari είναι μια πρόταση- πρόκληση για τους επόμενους κινηματογραφιστές. Πρόταση για πειραματισμούς γύρω από την απεικόνιση του αφύσικου και του εξωλογικού μέσω του αντικειμενικού μέσου της κινηματογραφικής φωτογραφίας. Οι εξπρεσιονιστικές κατακτήσεις του επηρέασαν την διαμόρφωση της κινηματογραφικής κουλτούρας του τρόμου και είναι συχνά ορατές στο έργο σπουδαίων κινηματογραφιστών όπως π.χ. ο Tim Burton. [Πηγή]
Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί cookies για να σας παρέχουμε την καλύτερη δυνατή εμπειρία πλόηγησης.Οι πληροφορίες cookie αποθηκεύονται στο πρόγραμμα περιήγησης και εκτελούν λειτουργίες όπως η αναγνώρισή σας όταν επιστρέφετε στον ιστότοπό μας και βοηθώντας την ομάδα μας να καταλάβει ποια τμήματα του ιστότοπου θεωρείτε πιο ενδιαφέροντα και χρήσιμα.
Απολύτως απαραίτητα cookies
Το αυστηρώς απαραίτητο cookie θα πρέπει να είναι ενεργοποιημένο ανά πάσα στιγμή, ώστε να μπορέσουμε να αποθηκεύσουμε τις προτιμήσεις σας για ρυθμίσεις cookie.
Εάν απενεργοποιήσετε αυτό το cookie, δεν θα μπορέσουμε να αποθηκεύσουμε τις προτιμήσεις σας. Αυτό σημαίνει ότι κάθε φορά που επισκέπτεστε αυτόν τον ιστότοπο θα χρειαστεί να ενεργοποιήσετε ή να απενεργοποιήσετε ξανά τα cookies.
3rd Party Cookies
Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Google Analytics για τη συλλογή ανώνυμων πληροφοριών, όπως τον αριθμό επισκεπτών στον ιστότοπο και τις πιο δημοφιλείς σελίδες.
Η διατήρηση αυτού του cookie μας επιτρέπει να βελτιώσουμε τον ιστότοπό μας.
Παρακαλούμε ενεργοποιήστε πρώτα τα απολύτως απαραίτητα cookies ώστε να μπορέσουμε να αποθηκεύσουμε τις προτιμήσεις σας!