Η Περιφέρεια Ν. Αιγαίου, η «Ελίχρυσος Κοιν.Σ.Επ.» και το ΚΕΚ Γεννηματάς στα πλαίσια της υλοποίησης του έργου «Προγράμματα Κατάρτισης για άνεργους, εργαζόμενους και αυτοαπασχολούμενους στα νησιά των Κυκλάδων» σε συνεργασία με την Δ/νση Π.Ε. Ν. Κυκλάδων πραγματοποιούν το πρόγραμμα
«Σχολικοί Λαχανόκηποι και Αυτάρκεια»
Το πρόγραμμα ανήκει στην ενότητα της εκπαίδευσης και της περιβαλλοντικής ευαισθητοποίησης και απευθύνεται σε εκπαιδευτικούς της Α/θμιας και Β/θμιας Εκπαίδευσης.
Eνημερωτική Ομιλία: 4 Φεβρουαρίου 2015 | Ώρα:14:00 – 16:00
Επιμελητήριο Κυκλάδων (αίθουσα συνεδριάσεων με τηλεδιάσκεψη)
Βιωματικό Εργαστήριο: 7 Φεβρουαρίου 2015 | Ώρα: 9:30 – 17:00
Στον Βοτανικό Κήπο Σύρου – Χρούσσα (πρώην Κατασκήνωση)
Εισηγητής του προγράμματος είναι ο φυσικός καλλιεργητής – γεωπόνος Παναγιώτης Μανίκης, πρωτοπόρος και κύριος εκφραστής της Φυσικής Καλλιέργειας στην Ελλάδα. www.natural-farming.eu
Ο Παναγιώτης Μανίκης εδώ και χρόνια συντηρεί και αναπτύσσει με επιτυχία ένα αγρόκτημα στο Κλεισοχώρι της Έδεσσας με βάση τις αρχές της φυσικής καλλιέργειας. Είναι υπεύθυνος του Κέντρου Φυσικής Καλλιέργειας που βρίσκεται στο Κλησοχώρι Έδεσσας και διοργανώνει επί χρόνια εθελοντικές σπορές για:
• Δημιουργία φυσικών αγροκτημάτων και λαχανόκηπων στην Ελλάδα και το εξωτερικό
• Σπορές για αναβλάστηση των γυμνών και άγονων βουνών και των ερήμων
• Πρακτική ενημέρωση των μαθητών της Πρωτοβάθμιας και την Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης στα πλαίσια της περιβαλλοντικής εκπαίδευσης
• Συστηματική συλλογή σπόρων που χρησιμεύουν για τις σπορές με σκοπό την αναβλάστηση των βουνών
Το Κέντρο Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης της Έδεσσας σε συνεργασία με το Κέντρο Φυσικής Καλλιέργειας έχουν ξεκινήσει από πέρυσι (2014) τη δημιουργία ενός πανελλαδικού δικτύου σχολικών λαχανόκηπων στα πλαίσια του προγράμματος «Σχολικοί Λαχανόκηποι και Αυτάρκεια».
Σκοπός του προγράμματος «Σχολικοί Λαχανόκηποι» είναι
• η στήριξη των εκπαιδευτικών που υλοποιούν προγράμματα Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης.,
• η ευασθητοποίηση/εκπαίδευση ενηλίκων
• η δημιουργία ομάδας εκπαιδευτικών-συντονιστών, που θα δημιουργήσουν σε συνεργασία με τους μαθητές και τους γονείς( προαιρετικά), κήπους στα σχολεία τους
• η ανάπτυξη περιβαλλοντικής συνείδησης και βιωματικής προσέγγισης των μαθητών με τη μητέρα φύση.
Επιστημονικές έρευνες δείχνουν ότι η εκπαιδευτική αξιοποίηση των σχολικών λαχανόκηπων έχει θετικό αντίκτυπο στην νοητική, σωματική και κοινωνικο-συναισθηματική ανάπτυξη των παιδιών.
“Οι μαθητές, μέσω της ενασχόλησης τους με τη σχολική κηπουρική, έρχονται σε άμεση επαφή με τη φύση και αναπτύσσουν βιωματικά τη σχέση τους μαζί της.
Σκοπός είναι η κατάκτηση εννοιών όπως η αειφορία, η διατροφική αυτάρκεια καθώς και η καλλιέργεια οικολογικής συνείδησης και η έννοια της κοινότητας.
Η προστασία της φύσης δεν είναι θέμα μόνο γνώσης, είναι ζωή. Είναι το ζωντανό βίωμα μέσα από το οποίο ο μαθητής θα αφομοιώσει τη σχέση του με τη φύση.
Ο σχολικός κήπος είναι εφόδιο για τον σημερινό νέο να διαμορφωθεί ως υπεύθυνος και ενεργός πολίτης ικανός να χαρεί και να αξιοποιήσει τη φύση χωρίς να την στερήσει από τις επόμενες γενιές.”
Μαθαίνοντας οι μαθητές να παράγουν τροφή με φυσικές μεθόδους και πρακτικές που σέβονται το περιβάλλον, κατανοούν πώς επιτυγχάνεται η διατροφική αυτάρκεια και πώς αυτή σχετίζεται με την αυτάρκεια σε νοητικό επίπεδο, σε επίπεδο ύπαρξης.
Όσοι εκπαιδευτικοί ενδιαφέρονται να συμμετέχουν μπορούν να δηλώσουν συμμετοχή στο
www.katartisi-pnai.gr μέχρι και την Πέμπτη 5 Φεβρουαρίου 2015.
«Σχολικοί Λαχανόκηποι και Αυτάρκεια»
με τον Παναγιώτη Μανίκη
Πρόγραμμα ενημερωτικής oμιλίας – Τετάρτη 4 Φεβρουαρίου 2015
Αίθουσα συνεδριάσεων Επιμελητηρίου σε τηλεδιάσκεψη με τα νησιά Άνδρο, Θήρα, Μήλο, Μύκονο, Νάξο, Πάρο και Τήνο
14:00 – 14:15 Προσέλευση – εγγραφές
14:15 -15:00: Ενημέρωση για την Φυσική Καλλιέργεια – Αυτάρκεια από τον Παναγιώτη Μανίκη
15:00 -16:00 Προβολή σχετικού ενημερωτικού βίντεο – Συζήτηση – Ερωτήσεις
Πρόγραμμα Βιωματικού εργαστηρίου – Σαββάτο 7 Φεβρουαρίου 2015
Βοτανικός Κήπος Κληροδότημα Ν.Ανδρουλή – Χρούσσα (πρώην Κατασκήνωση)
9:30 – 10:00: Προσέλευση –εγγραφές (προσφορά τσάι – καφέ)
10:00 -11:00: Εισαγωγική εισήγηση, Παναγιώτης Μανίκης
11:00-12:00: Κατασκευή σβόλων για σπορά
12:00-14:00: Κατασκευή σχολικών «σαμαριών» και παράλληλα πρακτικές πληροφορίες σχετικά με την καλλιέργεια.
14:00-15:00: Γεύμα μαγειρεμένο και φροντισμένο από την ομάδα του Βοτανικού Κήπου
15:00-17:00: Τσάι – Καφέ και παρουσίαση-συζήτηση πρακτικών προτάσεων για δράσεις: Πώς διατηρούμε αυτό που ξεκινήσαμε ενεργό και ζωντανό.
Πληροφορίες 22810 85900