Η Βαρδάκειος Σχολή Ερμούπολης διοργανώνει από 2-30/11/2018 (2, 9, 16, 23 και 30/11) στο εντευκτήριο της, το σεμινάριο “Ιστορίας Κινηματογράφου και Αρχές Σκηνοθεσίας” με εισηγητή τον κ. Στέλιο Μουράτογλου.
Ιστορια και θεωρία του κινηματογράφου, αρχές σκηνοθεσίας, μέσα απο τη παρακολούθηση όλων των φάσεων της εξέλιξης του κινηματογράφου, τη μελέτη σκηνοθετών και ταινιών που επιρρέασαν τη γλώσσα του μέσου καθώς και πρακτικά εργαστήρια.
FB event: www.facebook.com/events/243507179627876/
Στις μέρες μας η ψυχαγωγική ενασχόληση γύρω από την οποία περιστρέφεται κυρίως το ενδιαφέρον των νέων αλλά και των μεγαλύτερων σε ηλικία είναι οι εκάστοτε κινηματογραφικές εξελίξεις και οι πιο πρόσφατες κυκλοφορίες ταινιών. Έχουμε συνηθίσει να παρακολουθούμε στη μεγάλη οθόνη ταινίες με εντυπωσιακά οπτικοακουστικά εφέ και τρισδιάστατες εικόνες (3D). Ο κινηματογράφος έχει εξελιχθεί σε μια βιομηχανία με ισχυρή παγκόσμια επιρροή αφού διαμορφώνει τα ρεύματα της μόδας και πολλές φορές λειτουργεί σαν όργανο προπαγάνδας. Επιβάλλει πρότυπα, τρόπους διασκέδασης, τάσεις στη μόδα, αλλά έχει επίσης και την ικανότητα να διαμορφώνει πολιτικές θέσεις, ιδεολογίες και κοσμοθεωρίες. Οι Χολιγουντιανοί celebrities λαμβάνουν αστρονομικά ποσά για κάθε ταινία τους και αποτελούν πρότυπα για εκατομμύρια άτομα ανά την υφήλιο. Πώς κλιμακώθηκε όμως αυτή η ακμάζουσα πορεία των κινηματογραφικών ταινιών; Από ποια εξελικτικά στάδια πέρασε; Πώς ήταν τα πράγματα τα πρώτα χρόνια του κινηματογράφου; Σκοπός μας είναι να παρουσιάσουμε κυρίως τις καινοτομίες που εισήχθησαν σε κάθε φάση της ιστορίας της, τους ανθρώπους που τις υποστήριξαν και εφάρμοσαν και ο τρόπος που αυτές εξελίχθηκαν μέχρι σήμερα. Όπως σε όλους τους τομείς της ζωής, έτσι και στην έβδομη τέχνη, όταν μια ριζοσπαστική ιδέα κάνει την εμφάνισή της, ο κόσμος την υποδέχεται με επιφυλακτικότητα, έντονα προκατειλημμένη κριτική και σε πολλές περιπτώσεις απόρριψη, στη συνέχεια όμως όταν η ιδέα είναι πραγματικά άξια, έχει τη δύναμη όχι μόνο να χαράξει μια επιτυχημένη πορεία, αλλά και να αλλάξει ριζικά την ιστορία και τον μέχρι τότε τρόπο σκέψης και δράσης.
Μαθησιακοί στόχοι
• Με το σεμινάριο της ιστορίας του κινηματογράφου και των βασικών αρχών σκηνοθεσίας οί ενδιαφερόμενοι θα είναι ικανοί πλέον να
• Κατανοούν το φαινόμενο κινηματογράφος στην ολότητά του.
• Συγκρίνουν τον κινηματογράφο με τις άλλες μορφές τέχνης και θεάματος.
• Αντιλαμβάνονται τις διαφορές και τις ομοιότητες μεταξύ του αφηγηματικού κινηματογράφου και των άλλων μορφών κινηματογραφικής έκφρασης.
• Μαθαίνουν τις συνθήκες γέννησης των αρχετυπικών κατηγοριών (ειδών) του αφηγηματικού κινηματογράφου.
• Καταρτίζονται στην προσέγγιση των κινηματογραφικών ταινιών με κριτική και επιστημονική ματιά, ώστε να αποφεύγεται ο χαρακτηρισμός τους με απόλυτα υποκειμενικούς όρους, βασισμένους στο κοινό γούστο.
• Εκτιμούν τη χρήση του κινηματογράφου ως ιστοριογραφικού τεκμηρίου από τις κοινωνικές επιστήμες.
Συναντήσεις, ενότητες και θεματικές
Το σεμινάριο ιστορίας κινηματογράφου και βασικών αρχών σκηνοθεσίας, θα διεξαχθεί σε τέσσερις συναντήσεις, διάρκειας τριών ωρών, κατά τις οποίες θα αναπτύσσεται η θεωρία και το εργαστήριο των ενοτήτων και θεματικών τους. Η πρώτη εισαγωγική συνάντηση θα πραγματοποιηθεί τη Παρασκευή 2 Νοεμβρίου 2018, θα είναι δωρεάν και στη διάρκειά της θα ακολουθήσει συζήτηση γύρω από την ύλη, γνωριμία με τους ενδιαφερόμενους καθώς και εγγραφές της τελευταίας στιγμής. Μετά θα ακολουθήσουν οι τέσσερις ενότητες διεξοδικά.
Κόστος: 80 ευρώ.
Πληροφορίες / εγγραφές:
steliosmouratoglou@gmail.com
Τηλ 6986870177
Παρακάτω παρουσιάζονται οι ενότητες καθώς και θεματικές που θα μας απασχολήσουν στο σεμινάριο.
Ενότητα 1Τα πρώτα χρόνια μέχρι το 1918
Προ ιστορία / το πρώτο πραγματικό φιλμ / ο πατέρας της φαντασίας
Οι Γάλλοι πιονέροι / οι άλλες Ευρωπαικές βιομηχανίες / οι Η.Π.Α.
Ο πρώτος σούπερ σταρ
Ο Ευρωπαικός κινηματογράφος 1918 – 1927
Ο νέος σοβιετικός κινηματογράφος / Γερμανία το τευτονικό αίσθημα
Γαλλικές διανοητικές επιρροές / Σκανδιναβία και Βρετανία
ο Αμερικάνικος κινηματογράφος 1918 – 1927
τραστ, χρήμα, ερωτισμός και πουριτανισμός / οι κωμικοί
Βασικές Αρχές Σκηνοθεσίας
Το κινηματογραφικό κάδρο
Ενότητα 2
Ο Ευρωπαικός κινηματογράφος 1927 – 1939
Ο πρώτος αντίκτυπος / Γαλλία / Γερμανία
Ρωσία / Μεγάλη Βρετανία
Ο Αμερικάνικος κινηματογράφος 1927 – 1939
Οι μύθοι και τα αμερικάνικα είδη / το γουέστερν / το γκαγκστερικό φιλμ
Κινηματογράφος κοινωνικής συνείδησης / το χωνευτήρι
Ο ρόλος των γυναικών / κωμωδία
Τα χρόνια του πολέμου 1940 – 1945
Η άλλη πλευρά / Γαλλία / Ρωσία
Το Χόλιγουντ στη διάρκεια του πολέμου / η κωμωδία screwball
Όρσον Γουέλς : ένας θρύλος
Βασικές Αρχές Σκηνοθεσίας
Τα πλάνα και η σημασία τους / κινήσεις / θέσεις
Ενότητα 3
Χόλιγουντ : παράνοια και παρακμή 1945 – 1955
Δημοκρατία, πατριωτισμός, καταστραμμένες ζωές / το live filming
Οι σπουδαιότεροι δημιουργοί / το γουέστερν ευδοκιμεί το μιούζικαλ παρακμάζει
Κωμωδία / το χόλιγουντ και το θέατρο / συμπέρασμα
Ευρωπαικος κινηματογράφος :Τα χρόνια του νεορεαλισμού 1945 – 1955
Η Ιταλία και ο νεορεαλισμός / Γαλλία / η μεταβατική περίοδος
Τα προμηνύματα του νέου κύματος / Βρετανία / οι ανατολικές χώρες
Οι πλανόδιοι κινηματογραφιστές
Χόλιγουντ : Το big movie 1955 – 1965
Η δεκαετία του Blockbuster / η επιρροή της τηλεόρασης / το star system
Οι σκηνοθέτες δράσης / η λατρεία για τη νεολαία /
Χαμηλοί προυπολογισμοί / ανεξάρτητοι παραγωγοί / το underground
Βασικές Αρχές Σκηνοθεσίας
Το σενάριο / ο κατακερματισμός (decoupage) / storyboard
Ενότητα 4Η Ευρώπη και το νέο κύμα 1955 -1965
Η γαλλική νουβέλ βαγκ / οι γαλλικές ταινίες πάνω στα νιάτα
Η αριστερή όχθη / άλλοι Γάλλοι σκηνοθέτες / Ιταλία
Οι οργισμένοι νέοι / μετά τον Στάλιν / Σκανδιναβία
Συμπέρασμα
Οι κινηματογραφίες της Ανατολής μέχρι το 1965
Ιαπωνία / ινδία
Τα τελευταία χρόνια 1965 – 1975
Η τρέλα και η γλώσσα / η αυτοκτονία του αφηγηματικού / καθολικοί σκηνοθέτες
Η αδιάκριτη έλλειψη γοητείας της μπουρζουαζίας
Γερμανία / Ιταλία / σουρεαλισμός
Μαρξ και κινηματογράφος / το φιλμ δωματίου
Αμερική οι νέες εξελίξεις / υπερπαραγωγές και είδη / το underground
Εξαγωγές και εξόριστοι / Αμερικάνοι αντιφρονούντες
Νότιος Αμερική / Ιαπωνία το μέλλον του κινηματογράφου
1975 ως σήμερα
Ο ερχομός του βίντεο / μια κυρίαρχη συνεργασία και ο ερχομός των special effects
Αμερικανικός και Βρετανικός ανεξάρτητος κινηματογράφος
Ιαπωνία / Κίνα
Δεκαετία ’90 και ειδικά εφέ / μεγάλα στούντιο και ίδρυση ανεξάρτητων εταιρειών
Μετάβαση από το φιλμ, στη ψηφιακή τεχνολογία
Βασικές Αρχές Σκηνοθεσίας
Αισθητική εικόνας
Ο Στέλιος Μουράτογλου ασχολείται με την κινηματογραφία από το 2002. Έχει εργαστεί ως εξωτερικός συνεργάτης σε τηλεοπτικούς σταθμούς Αλφα, ΕΡΤ. Από το 2006 ασχολείται με τον κινηματογράφο συμμετέχοντας σε παραγωγές ταινιών μικρού και μεγάλου μήκους, ως οπερατέρ ( ”Μέρες Βροχής” του Αλεχάντρο Σπηλιωτόπουλου, ”Μαθήματα οδήγησης” του Βασίλη Καλαμάκη, ”Κάπου στο χάρτη” και ” Οί Κλόουν” του Δημήτρη Νάκου ,κ.α.) και διευθυντής φωτογραφίας ( ”Ψύχος” του Γιώργου Πιτσάκη, ”Στο βάθος τού κήπου” του Γιώργου Παπαγαρουφαλή , ”Πηγή ζωής” του Χρήστου Βενετσιάνου, ”Η τηγανιά”προσωπική , ”Ένας άλλος Κόσμος’ ‘ντοκιμαντέρ κ.α.), εργάζεται στη δημιουργία μουσικών βίντεο κλίπ, σε διαφημιστικά σπότ, κινηματογραφήσεις θεατρικών παραστάσεων, συναυλιών.
Εργάζεται στο τμήμα παραγωγής γιά διάφορες ταινίες (”Θετικές ιστορίες” σπονδυλωτή, ”Χώρα προέλευσης” του Σύλα Τζουμέρκα, ”Runaway Day” του Δημήτρη Μπαβέλλα, ”Χήρα στρατηγού” του Δημήτρη Καννελόπουλου, κ.α.) είτε συμμετέχει ως συμπαραγωγός/β. διευθυντή παραγωγής( ”Ίκαρος” του Γιώργου Φουρτούνη). Ο ίδιος έχει σκηνοθετήσει δύο ταινίες μικρού μήκους ( το όνειρο της Λίνας, Η τηγανιά ).
Τώρα βρίσκεται στο pre-production της νέας του ταινίας ”Απεργία θανάτου”.
Σεμινάριο Ιστοριας κινηματογράφου και αρχων σκηνοθεσιας