Η πλατφόρμα Google Arts & Culture δίνει τη δυνατότητα στους επισκέπτες να «μπουν» στους χώρους και να λάβουν πληροφορίες για τα εκθέματα. «Στόχος μας είναι να αναδείξουμε όλους τους αρχαιολογικούς χώρους της Ελλάδας», υπογραμμίζει ο περιφερειακός διευθυντής της εταιρείας, Γρηγόρης Ζαριφόπουλος.
της Έρης Πανσεληνά / 7.5.2019
Ένα ξύλινο τρίπτυχο του 16ου αιώνα που απεικονίζει σκηνές Δωδεκαόρτου βρίσκεται ανάμεσα σε περίπου 100 «θησαυρούς» στη Μονή του Αγίου Ιωάννη του Θεολόγου στην Πάτμο. Όμως οι εξαιρετικά φίνες λεπτομέρειες των μορφών του τριπτύχου που ζωγράφισε ο Γεώργιος Κλόντζας επηρεασμένος από το ρεύμα του μανιερισμού ήταν επί αιώνες «χαμένες» στο μικρό μέγεθος του έργου, μόλις 15 επί 30 εκατοστά.
Η τεχνολογία ήρθε να επιλύσει αυτό το πρόβλημα δίνοντας πλέον τη δυνατότητα στον επισκέπτη και τον μελετητή να αναλύσει κορυφαία έργα τέχνης κάνοντας «ζουμ» σε τέτοια λεπτομέρεια που δεν είναι ορατή δια γυμνού οφθαλμού. Και- ακόμα σημαντικότερο- τη δυνατότητα στον οποιονδήποτε να περιηγηθεί εικονικά σε μουσεία, φεστιβάλ τέχνης και αρχαιολογικούς χώρους από τον υπολογιστή ή το κινητό του τηλέφωνο. Η μονή της Πάτμου, Μνημείο Παγκόσμιας Πολιτιστικής Κληρονομιάς της UNESCO, είναι ένας από τους 12 φορείς στην Ελλάδα που έχουν συνεργαστεί με την παγκόσμια πολιτιστική πλατφόρμα της Google «Arts & Culture» και, όπως αναφέρει στο «Έθνος της Κυριακής» ο κ. Γρηγόρης Ζαριφόπουλος, Country Director της Google για Ελλάδα, Βουλγαρία, Κύπρο και Μάλτα, η χώρα μας αποτελεί «προτεραιότητα» της πρωτοβουλίας του αμερικανικού τεχνολογικού κολοσσού.
Μεταξύ των χώρων στους οποίους ο χρήστης μπορεί είτε να περιηγηθεί εικονικά (μέσω της 360 υπηρεσίας του street view) είτε να θαυμάσει online εκθέσεις και συλλογές σε ανάλυση gigapixel βρίσκονται το Μουσείο της Ακρόπολης, το Μπενάκη, το Νομισματικό Μουσείο, καθώς και το Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης. Για παράδειγμα, ένας τουρίστας που σκοπεύει να επισκεφθεί την Αθήνα μπορεί να μπει εικονικά μέσα στα μουσεία πριν από το ταξίδι του, να λάβει πληροφορίες για τα εκθέματα και να κινηθεί εικονικά μέσα στους χώρους τους, ώστε να αποφασίσει ποια από αυτά θα επισκεφθεί. Τη λίστα των ελληνικών μουσείων συμπληρώνουν το Μουσείο Ισλαμικής Τέχνης, η Εθνική Πινακοθήκη, το Ίδρυμα Θεοχαράκη, το Πελοποννησιακό Λαογραφικό Ίδρυμα, το Κέντρο Νεοκλασικής Γλυπτικής «Νίκος Σοφιαλάκης» και το φεστιβάλ «Street Mode» στη Θεσσαλονίκη, ενώ την περασμένη εβδομάδα στη λίστα προστέθηκε και ο Ναός του Απόλλωνα στη Νάξο.
«Θέλουμε να προωθήσουμε κι άλλο την πλατφόρμα στην Ελλάδα, πιστεύουμε ότι το Google Arts & Culture θα βοηθήσει τον τουρισμό της χώρας μας με την επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου. Αλλά πέρα από αυτό, είναι ο πολιτισμός μας και πρέπει να τον αναδείξουμε», αναφέρει στο «΄Εθνος της Κυριακής» ο κ. Ζαριφόπουλος, για τον οποίον έχει γίνει και προσωπικό στοίχημα, όπως μας λέει, η ψηφιοποίηση όσο το δυνατόν περισσότερων ελληνικών θησαυρών. «Στόχος μας είναι να αναδείξουμε ει δυνατόν όλα τα μουσεία και τους αρχαιολογικούς χώρους της Ελλάδας, μεταξύ των οποίων το Αρχαιολογικό Μουσείο και το ανάκτορο της Κνωσσού», προσθέτει ο Country Director της Google για Ελλάδα, Βουλγαρία, Κύπρο και Μάλτα. Όπως μας αναφέρει, οι αρχαιολογικοί χώροι των Δελφών και της Κνωσσού έχουν εκδηλώσει θερμό ενδιαφέρον στην Google για μια συνεργασία, ωστόσο τα αιτήματα πρέπει να περάσουν από τις διαδικασίες αδειοδοτήσεων του υπουργείου Πολιτισμού.
«Χρειάζεται μεγαλύτερη αποφασιστικότητα από την πλευρά του κράτους, γιατί μόνο να κερδίσουμε έχουμε από αυτήν την πρωτοβουλία», αναφέρει ο κ. Ζαριφόπουλος σημειώνοντας ότι η Google παρέχει τα εργαλεία δωρεάν στους χώρους πολιτιστικού ενδιαφέροντος, ενώ τα πνευματικά δικαιώματα και η επιλογή του υλικού που ανεβαίνει στην πλατφόρμα ανήκουν στους ίδιους τους φορείς. Πρόκειται για μια μη κερδοσκοπική πλατφόρμα, η οποία, όπως σημειώνει η Google, δεν έχει καθόλου διαφημίσεις και δε χρεώνει τους πολιτιστικούς φορείς για τις υπηρεσίες που τους παρέχει. Άλλες ευρωπαϊκές χώρες έχουν αγκαλιάσει την πρωτοβουλία: η γειτονική Ιταλία διαθέτει πάνω από 400 εικονικές περιηγήσεις σε μουσεία και αρχαιολογικούς χώρους στην πλατφόρμα της Google, όπως η εντυπωσιακή 360 περιήγηση στην Κοιλάδα των Ναών στη Σικελία, ενώ η Γαλλία και η Ισπανία προσφέρουν πάνω από 200 περιηγήσεις street view έκαστη. Τη σημασία της ψηφιοποίησης της παγκόσμιας πολιτιστικής κληρονομιάς υπογράμμισε εξάλλου πρόσφατα και η ασύλληπτη πυρκαγιά στην Παναγία των Παρισίων, ένα μνημείο που η ανθρωπότητα νόμιζε ότι θα παρέμενε ακέραιο αιωνίως.
H Google επιστρατεύει ένα ειδικό συνεργείο με high-tech εξοπλισμό για την «ψηφιοποίηση» κάθε μουσείου ανά τον κόσμο. Μια ρομποτική κάμερα, η λεγόμενη «Art Camera», είναι σχεδιασμένη ειδικά για την αποτύπωση έργων ζωγραφικής στην υψηλότερη δυνατή ανάλυση, με αποτέλεσμα τη δημιουργία εικόνων gigapixel (μια τέτοια εικόνα αποτελείται από πάνω από ένα δισεκατομμύριο pixels) στις οποίες ο χρήστης μπορεί να «ζουμάρει» και να δει λεπτομέρειες που δεν είναι ορατές με γυμνό μάτι. Επίσης το εφοδιασμένο με κάμερες 360 όχημα Street View Trolley συλλέγει εικόνες σε εσωτερικούς χώρους για να δώσει στη συνέχεια την εμπειρία της εικονικής περιήγησης μέσα στα μουσεία.
H πολιτιστική πλατφόρμα, η οποία ξεκίνησε το 2011, έχει συνεργαστεί με πάνω από 1500 μουσεία σε 70 χώρες ανά τον κόσμο και δίνει στους χρήστες τη δυνατότητα να εξερευνήσουν την τέχνη και την ιστορία, από το διάσημο «Υπνοδωμάτιο» του Βίνσεντ Βαν Γκογκ μέχρι την κλαπείσα «Συναυλία» του Γιοχάνες Φέρμεερ, που αγνοείται μέχρι σήμερα (η φωτογραφία έχει παραχωρηθεί από μουσείο της Βοστόνης), και το κελί του Νέλσον Μαντέλα στη φυλακή. Πάνω από 6 εκατομμύρια φωτογραφίες, βίντεο, χειρόγραφα και άλλα έγγραφα είναι διαθέσιμα στην πλατφόρμα και οι χρήστες μπορούν να απολαύσουν πάνω από 7000 online εκθέσεις. Η δημιουργία της πλατφόρμας προέκυψε όχι μόνο από την ανάγκη να διαφυλαχθεί η παγκόσμια πολιτιστική κληρονομιά και να καταστεί η τέχνη προσβάσιμη σε όλον τον κόσμο, αλλά και από το θερμό ενδιαφέρον του κόσμου για την τέχνη και τον πολιτισμό: κάθε μήνα πάνω από 500 εκατομμύρια αναζητήσεις στη μηχανή αναζήτησης της Google αφορούν στην τέχνη, σύμφωνα με την εταιρεία.
Πηγή: ethnos.gr