Στη χθεσινή (23/1/2014) συνεδρίαση του, το Διοικητικό Συμβούλιο της Δημοτικής Επιχείρησης Ύδρευσης και Αποχέτευσης Σύρου, ενέκρινε την υλοποίηση πρότασης του FORUM20.21 και συγκεκριμένα:
- Σήμανση του κτιρίου του βιολογικού καθαρισμού με ειδική πινακίδα στην οποία θα αναφέρεται το όνομα του συμβολικού μουσείου «MOMAS» του Martin Kippenberger, προκειμένου να δοθεί η δυνατότητα εντοπισμού του από όσους επισκέπτες του νησιού το αναζητούν και οι οποίοι αναμένεται να πληθαίνουν κατά την περίοδο διεκδίκησης του τίτλου της Πολιτιστικής Πρωτεύουσας της Ευρώπης.
- Προβολή ταινίας – ντοκιμαντέρ για τη ζωή και το έργο του γερμανού καλλιτέχνη στον εξωτερικό χώρο του βιολογικού καθαρισμού, στο πλαίσιο του 2ου Διεθνούς Φεστιβάλ Κινηματογράφου (Syros International Film Festival) που φέτος θα διεξαχθεί τέλη Ιουλίου.
- Δενδροφύτευση του περιβάλλοντα χώρου του κτιρίου – μετά από εκπόνηση σχετικής μελέτης – προκειμένου αφ’ ενός να δημιουργηθεί η αίσθηση της «συνέχειας» της ιδέας του Κιπενμπέργκερ και αφ’ ετέρου να θεωρηθεί ως μια συμβολική κίνηση συνεργασίας όλων μας (πολιτών, φορέων και Δήμου) σε μια κοινή προσπάθεια για ένα καλύτερο μέλλον. Το FORUM20.21 αναλαμβάνει τον συντονισμό εθελοντών και φορέων για τη δενδροφύτευση, ενώ η Δ.Ε.Υ.Α.Σ επωμίζεται το κόστος της εγκατάστασης και συντήρησης του απαιτούμενου συστήματος αυτόματου ποτίσματος. Ο χώρος, μετά την δενδροφύτευση του, θα ονομαστεί – προς τιμή του καλλιτέχνη που τόσο πολύ τον αγάπησε – «Οι κήποι του Κίππυ» («Κίππυ» ήταν το χαϊδευτικό του Μάρτιν Κιπενμπέργκερ) και θα επισημανθεί με πινακίδα στα ελληνικά, αγγλικά και γερμανικά.
Το FORUM20.21 ευχαριστεί τον πρόεδρο Αντώνη Βεκρή και τα μέλη του ΔΣ της Δ.Ε.Υ.Α.Σ. για τη συνεργασία στην ανάδειξη του συγκεκριμένου χώρου – παρά την κατ’ αρχήν ασύμβατη σημερινή του χρήση – ως σημείο ιδιαίτερου πολιτιστικού ενδιαφέροντος. Οι τρείς συγκεκριμένες δράσεις θα αποτελέσουν την έναρξη μιας σειράς εκδηλώσεων που θα πραγματοποιηθούν μελλοντικά και σε άλλους χώρους του νησιού και θα στοχεύουν στη γνωριμία με τον μεγάλο καλλιτέχνη που έζησε ένα μέρος της ζωής του ανάμεσα μας. Έτσι, έστω και μετά θάνατον, θα βοηθήσουμε την τοπική κοινωνία να αναγνωρίσει στον Μάρτιν Κιπεμπέργκερ την προσφορά του στην προβολή και την ανάδειξη της Σύρου σε τόπο πολιτισμού, έμπνευσης και δημιουργίας διεθνούς εμβέλειας.
Μια κοινωνία που αισθάνεται υπερήφανη για την πολιτιστική ιστορία που κληρονόμησε, σε βαθμό που να τολμά να διεκδικεί διακεκριμένη θέση στο πολιτιστικό γίγνεσθαι της Ευρώπης, οφείλει να αποδεικνύει σε κάθε ευκαιρία πως το σήμερα αποτελεί τη φυσική συνέχεια του λαμπρού παρελθόντος της και αρχή ενός λαμπρότερου και ξεχωριστού μέλλοντος.
Μάρτιν Κιπενμπέργκερ (Martin Kippenberger, 1953-1997)
Ο σημαντικός γερμανός καλλιτέχνης Μάρτιν Κιπενμπέργκερ ερχόμενος στη Σύρο καλεσμένος για σειρά ετών σε φιλικό του σπίτι, κατέληξε να δηλώνει το νησί δεύτερη πατρίδα του. Ζώντας για μεγάλα διαστήματα στη Σύρο, δημιούργησε έργα, πολλά από τα οποία σήμερα εκτίθενται σε μόνιμες και περιοδικές εκθέσεις των μεγαλύτερων μουσείων και γκαλερί μοντέρνας τέχνης ανά τον κόσμο (MoMA της Νέας Υόρκης, Hamburger Bahnhof Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης του Βερολίνου, Tate Modern του Λονδίνου κ.α.). Σήμερα, δεκαέξι χρόνια μετά τον θάνατό του, ο Μάρτιν Κιπενμπέργκερ συγκαταλέγεται ανάμεσα στους είκοσι σημαντικότερους σύγχρονους καλλιτέχνες του πλανήτη, κάτι που αποδεικνύεται ξεκάθαρα από την τιμή ρεκόρ των 6.437.000 δολαρίων στην οποία πουλήθηκε πρόσφατα έργο του από τον Οίκο Sotheby’s στο Λονδίνο. Στην Αθήνα έχουν πραγματοποιηθεί διάφορες εκθέσεις με έργα του, με πιο πρόσφατη την έκθεση – αφιέρωμα στον Κιπενμπέργκερ «A CRY FOR FREEDOM» (ΚΡΑΥΓΗ ΓΙΑ ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ) στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης (10/10/2013 – 26/1/2014).
Το 1993, παρατηρώντας τον επί πολύ καιρό εγκαταλελειμμένο οικοδομικό σκελετό του κτιρίου στο οποίο σήμερα στεγάζονται οι εγκαταστάσεις του Βιολογικού Καθαρισμού, ο Κιπενμπέργκερ εμπνεύστηκε τη δημιουργία ενός συμβολικού Μουσείου Μοντέρνας Τέχνης με την ονομασία «MΟΜΑS» (Museum of Modern Art Syros), επιχειρώντας έτσι να σαρκάσει την τεράστια διαφορά με το «ανάκτορο» του MOMA της Νέας Υόρκης. Αυτό που ο ίδιος στην πραγματικότητα ονειρευόταν, ήταν η ύπαρξη ενός ιδιότυπου πολιτιστικού κέντρου που η διάδοση του, μέσω της προσέλκυσης καλλιτεχνών απ’ όλο τον κόσμο, θα έκανε το νησί που αγαπούσε παγκοσμίως γνωστό. Το MOMAS λειτούργησε για κάποιο διάστημα, αφού ο ίδιος είχε πρωτίστως φροντίσει γνωστοί καλλιτέχνες συνάδελφοι του να παρευρεθούν στα εγκαίνια με έργα τους και να προβληθούν μέσα από αυτόν τον ιδιαίτερο χώρο και τρόπο. Δεν είναι λίγοι οι ξένοι επισκέπτες της Σύρου οι οποίοι γνωρίζοντας – σε αντίθεση με εμάς – το πέρασμα του Κιπενμπέργκερ από το νησί και την ιστορία του MOMAS, αναζητούν το κτίριο που τόσο σημαντικό ρόλο έπαιξε στην ζωή και στο έργο του καλλιτέχνη.