Δείτε ξανά στο Ertflix την εκπομπή «Στο Κέντρο» της ΕΡΤ1. Τα γυρίσματα πραγματοποιήθηκαν με επίκεντρο το Πάσχα στη Σύρο στο πλαίσιο του αφιερώματος της εκπομπής της ΕΡΤ1 στο νησί μας. H εκπομπή έχει στο επίκεντρό της έναν ή δύο πρωταγωνιστές της τρέχουσας επικαιρότητας στη λογική της one on one συνέντευξης. Συνεντεύξεις με πρόσωπα που βρίσκονται στο κέντρο των εξελίξεων στην πολιτική, στην οικονομία, στην κοινωνία.
Οι δημοσιογράφοι κ. Γιώργο Κουβαρά και κα Κατερίνα Δούκα, καθώς και το πολυμελές επιτελείο της εκπομπής «Στο Κέντρο», φιλοξενήθηκαν για 5 μέρες στο νησί μας και μέσα από ένα ενδιαφέρον οδοιποιρικό γνωρίζουν και οι ίδιοι το νησί μας και ξεναγούν τους τηλεθεατές στις ομορφιές της Σύρου.
Η εκπομπή ξεκινά με τον π. Κωνσταντίνο Κοντό, ορθόδοξο ιερέα, ο οποίος μιλάει στον δημοσιογράφο κ. Κουβαρά, για το τι συμβολίζει το Πάσχα για τους Χριστιανούς και μας εξιστορεί την ιστορία πίσω από τη διάσημη εικόνα του ζωγράφου Δομήνικου Θεοτοκόπουλο (El Greco), η οποία ανακαλύφθηκε 30 χρόνια πριν και που φυλάσσεται στον Ι.Ν. Κοιμήσεως. Έκτοτε και σχεδόν κάθε χρόνο μεταφέρεται εκτός Σύρου για να συμμετέχει σε σημαντικές εκθέσεις. Ο Ελ Γκρέκο ζωγράφισε την «Κοίμηση της Θεοτόκου» (αυγοτέμπερα σε ξύλο) κοντά στο τέλος της κρητικής του περιόδου, κατά πάσα πιθανότητα πριν από 1567. Η υπογραφή του Ελ Γκρέκο «Δομήνικος Θεοτοκόπουλος ο δείξας» στη βάση του μεσαίου κηροπηγίου ανακαλύφθηκε τυχαία το 1983 από τον αρχαιολόγο – βυζαντινολόγο κ. Γεώργιο Μαστορόπουλο, υπάλληλο της Γ’ Εφορείας Νήσων Β.Α. Αιγαίου, που έφθασε στη Σύρο στο πλαίσιο έρευνας και μελέτης για τους ναούς και τα κειμήλια τους.
Ακολουθεί ο π. Νικόλαος Ρούσσος, καθολικός ιερέας, και εξηγεί πως βιώνεται στην Σύρο το κοινό Πάσχα μεταξύ των Καθολικών και των Ορθοδόξων, καθώς δε θα μπορούσε να είναι διαφορετικά, αφού στα νησιά μας υπάρχουν μεικτές οικογένειες (καθολικών και ορθοδόξων). Στη συνέχεια ο κ. Γιάννης Ρούσσος μιλάει για το εκκλησιαστικό όργανο που βρίσκεται στον Καθεδρικό Ι.Ν. Αγίου Γεωργίου στην Άνω Σύρο. Κατασκευάστηκε από τον Zeno Fedeli, μέλος διάσημης οικογένειας κατασκευαστών εκκλησιαστικών οργάνων από το Foligno της Ιταλίας, το 1888. Την ίδια χρονιά δωρήθηκε από τον Πάπα Λέοντα ΙΓ’ στον Καθεδρικό Ναό του Αγίου Διονυσίου των Αθηνών, όπου και ανήκε έως το 1951, όταν ο επίσκοπος Γεώργιος Ξενόπουλος φρόντισε και έφερε στη Σύρο το ιστορικό όργανο του Αγίου Διονυσίου.
Από τον Ιερό Ναό της Κοιμήσεως που χτίστηκε από Ψαριανούς πρόσφυγες, η κα Νίκη Τσιρώνη, ιστορικός, Βυζαντινολόγος ΕΙΕ, Σύμβουλος Ψυχικής Υγείας ΚΕΣ, Παν. Harvard αναφέρεται στο «Ω Γλυκύ μου Έαρ» ως τον ποιητικότερο ύμνο της Ορθόδοξης εκκλησίας, που μας πηγαίνει στη ρίζα του θρήνου της αρχαιοελληνικής παράδοσης γύρω από τον οποίο υφάνθηκαν τα έπη του Ομήρου και από εκεί και μετέπειτα ο θρήνος της μάνας για το γιο περνάει στη βυζαντική παράδοση τους πρώτους Χριστιανικούς αιώνες.

Ο κ. Νικόλαος Λειβαδάρας, Δήμαρχος Σύρου – Ερμούπολης, μέσα από το ιστορικό Δημαρχιακό Μέγαρο του Τσίλερ, μιλάει στην δημοσιογράφο κα Κατερίνα Δούκα, για την ιστορία της Σύρου μέσα στην πάροδο του χρόνου και για την παγκόσμια πρωτοτυπία εορτασμού του Πάσχα από κοινού. Ιδιαίτερα την Μεγάλη Παρασκευή τα τρία ορθόδοξα επιτάφια συγκεντρώνονται στην πλατεία Μιαούλη, κάτι που ίσως είναι εντυπωσιακότερο από την τελετή της Αναστάσεως στο νησί.

Ο κ. Παύλος Χατζηγρηγορίου, συνιδρυτής ομάδας ψηφιακού πολιτισμού «HERMes» και πρόεδρος του Ινστιτούτου Σύρου, μιλώντας από τη «μπούκα» (χώρο για την ορχήστρα κάτω από την σκηνή) αναφέρεται στην ιστορία του θεάτρου Απόλλων καθώς υπήρχε ανάγκη για θεατρική ζωή από την ίδρυση της Ερμούπολης. Το θέατρο κατασκευάστηκε από τον ιταλό αρχιτέκτονα Σαμπώ μέσα σε 2 χρόνια. Ο Σαμπό εμπνεύστηκε από τα ιταλικά θέατρα της εποχής του στη Φλωρεντία, Νάπολη, Μιλάνο και συνθέτει το δικό του θέατρο στην Ερμούπολη. Συνεχίζοντας εξιστορεί από τη συνοικία «Βαπόρια» την ιστορία των νεοκλασικών κτιρίων στην Ερμούπολη. Όπως αναφέρει χαρακτηριστικά «Η Ερμούπολη είναι το σημαντικότερο ειρηνικό επίτευγμα της επανάστασης» καθώς έγινε αναίμακτα από την αγάπη των προσφύγων να δημιουργήσουν ξανά αυτά που είχαν χάσει. Μαθαίνουμε ακόμη ότι ο αρχιτέκτονας Ερλάχερ έκανε μάλιστα μάθημα στους ντόπιους μαστόρους.
Μετέπειτα ο κ. Αγαμέμνων Τσελίκας, φιλόλογος, παλαιολόγος παρουσιάζει την ιστορίας της Σύρου μέσα από τα μεσαιωνικά αρχεία (διοικητικά και εκκλησιαστικά) τα οποία μας δείχνουν τις συνθήκες που υπήρχαν στο νησί πριν την επανάσταση του 1821. Από τα αρχεία αυτά προκύπτει ότι στην Σύρο δεν υπήρχε «αριστοκρατία», όπως στην Νάξο ή τη Σαντορίνη και εν μέρει στην Τήνο, κάτι το οποίο δίνει άλλη οπτική διάσταση της ιστορίας στο νησί και των κατοίκων. Θεωρούνταν το πιο δημοκρατικό νησί κάτι πρωτοφανές για την τότε Ευρωπαϊκή ιστορία. Μέσα από τα έγγραφα αποδεικνύεται και η συνεισφορά της Σύρου στην ελληνική επανάσταση του 1821 καθώς και ότι κυρίως οι Απανωσυριανοί ζήτησαν την προστασία της Γαλλίας από τους Οθωμανούς.
Από το οδοιπορικό στην Σύρο δε θα μπορούσε να λείπει φυσικά η ξενάγηση στο Βιομηχανικό Μουσείο Σύρου, όπου ο κ. Αχιλλέας Δημητρόπουλος, υπέυθυνος του μουσείου, παρουσίασε στον κ. Κουβαρά στα εκθέματα του τα οποία αποτελούν σημαντικό μέρος της βιομηχανικής κληρονομιάς του νησιού. Κλείνοντας την ξενάγηση του αναφέρθηκε εκθειάζοντας ιδιαίτερα το «highlight» του μουσείου, που δεν είναι άλλο από το Enfield 8000.
Για τις ανάγκες των γυρισμάτων παραχωρήθηκε αρχειακό υλικό από τον κ. Μπάμπη Κουλούρα.
Δείτε όλη την εκπομπή ΕΔΩ