Γραμματόσημα, μικροσκοπικά αλλά πολύτιμα καθώς μπορούν να διηγηθούν ιστορίες πολιτικές, στρατιωτικές, οικονομικές, αλλά και ιστορίες αισθητικής και πολιτισμού.
Τα πρώτα Ελληνικά γραμματόσημα κυκλοφόρησαν το 1861 από τα Ελληνικά Ταχυδρομεία και η φωτισμένη τότε ηγεσία των ελληνικών ταχυδρομείων, είχε την ευαισθησία και το δημιουργικό θάρρος ν’ αγνοήσει σαν θέμα και το πορτρέτο του Όθωνα και τη μονότονη λογική των αριθμών, και ν’ απεικονίσει στο πρώτο γραμματόσημο της χώρας τον αρχαίο θεό του εμπορίου και ταχυδρόμο των Θεών, τον Ερμή. Σχεδιάστηκαν από τον Désiré – Albert Barre και εκτυπώθηκαν στο Monnaie de Paris στη Γαλλία.
Πόσα φάκελλα και πόσες κάρτες δε φιλοξένησαν τα γραμματόσημα μεταφέροντας την εικόνα της Σύρου σε όλα τα μήκη και τα πλάτη του κόσμου; Πόσοι δε μοιράστηκαν σκέψεις και υποσχέσεις, ακόμα και προσωπικές στιγμές σε ένα γράμμα ή πάνω σε μία καρτ ποστάλ;
Μέχρι πρόσφατα τα γραμματόσημα αποτελούσαν το πιο δημοφιλές αντικείμενο συλλογής, ήταν μία μανία που κράτησε για δεκαετίες και για τους ανθρώπους που ασχολούνταν μαζί του, ήταν και τρόπος επένδυσης. Κάποια γραμματόσημα άλλαζαν χέρια συνέχεια σε αστρονομικές τιμές και η εμμονή της συλλογής τους έφτανε σε σημείο υπερβολής. Ο φιλοτελισμός άνθιζε συνέχεια και ολόκληρες περιουσίες τοποθετούνταν ευλαβικά σε άλμπουμ και φακέλους πρώτης μέρας κυκλοφορίας και σπέσιαλ εκδόσεις. Μετά φυλασσόταν ευλαβικά, παίρνοντας μια θέση στην ιστορία.
Κάθε γραμματόσημο μας παρακινούσε να ανοίξουμε όποιο μικρό ή μεγαλύτερο λεξικό είχαμε και να μάθουμε τι απεικονιζόταν πάνω του και την ιστορία του. Και ρωτούσαμε. Και μαθαίναμε. Και σχηματίζαμε γνώμη.
Μέχρι που το γραμματόσημο ήρθε σταδιακά αντιμέτωπο με την τεχνολογία και ήρθε η παρακμή του. Ίντερνετ και κινητά αποτέλεσαν πλέον το αποκλειστικό μέσο επικοινωνίας μειώνοντας δραματικά την αποστολή ειδών αλληλογραφίας μέσω ταχυδρομείου. Μετά ακολούθησε η οικονομική κρίση που το σκότωσε εντελώς, κάνοντας το απρόσιτο.
Τα Ελληνικά Ταχυδρομεία μέσα από τις εκδόσεις τους πρόβαλλαν τη Σύρο δημιουργώντας μικρά χάρτινα κομψοτεχνήματα απίστευτης ομορφιάς και τεχνικής αρτιότητας, επιλέγοντας τους καλύτερους εικαστικούς για τη δημιουγία τους.
Ας τα δούμε μαζί και ας ταξιδέψουμε μέσα στο χρόνο αφού καλύπτουν αρκετές δεκαετίες.
10 Οκτωβρίου 1933 | Αεροπορική έκδοση “Αεροεσπρέσσο”
Τρίτη και τελευταία προνομιακή έκδοση της “Αeroespresso Italiana”. Τυπώθηκε από τον οίκο Bradbury Wilkinson & Co. Ltd. με τη χαλκογραφική μέθοδο. Η σειρά κυκλοφόρησε μέχρι τις 31 Αυγούστου 1935.
1η Ιουλίου 1958 | Έκδοση “Λιμένων”
Είναι η τελευταία σειρά με θέμα τα Ελληνικά Λιμάνια και με μεγάλες αξίες. Σχεδιάστηκε από τον Α. Τάσσο, διακεκριμένο Έλληνα χαράκτη και τυπώθηκε στο τυπογραφείο Ασπιώτη ΕΛΚΑ.
22 Σεπτεμβρίου 1977 | Έκδοση “Νεοελληνική Αρχιτεκτονική”
7 Οκτωβρίου 1988 | Έκδοση “Πρωτεύουσες Νομών (1η)”
Τη σειρά φιλοτέχνησε ο χαράκτης και ζωγράφος Παναγιώτης Γράββαλος, ένας από τους κορυφαίους καλλιτέχνες με πολυσχιδή δραστηριότητα και πάθος για τη δουλειά του.
16 Ιουνίου 2006 | Έκδοση “Ελληνικά Νησιά”
Τυπώθηκε στο τυπογραφείο “Αλέξανδρος Ματσούκης Α.Ε.” και την σχεδίαση του έκανε η Δρ. Μυρσίνη Βαρδοπούλου.
21 Αυγούστου2009 | Έκδοση “Φάροι της Ελλάδος”
Οι ελληνικοί φάροι που σχεδιάστηκαν σε γραμματόσημα είναι 8 και έγιναν δια χειρός του απόστρατου αξιωματικού του Π.Ν., συγγραφέα και σκιτσογράφου, Γήση Παπαγεωργίου.
Διαβάστε περισσότερα για την ιστορία του γραμματόσημου ΕΔΩ